تهران- خ شهید بهشتی-چهار‌راه پاشا-شماره 185
021-22837988
021- 88502740

معیارهای انتخاب برچسب RFID

مقدمه

انتخاب تجهیزات مناسب برای کاربردهای RFID ، از پارامترهای موفقیت پروژه استفاده از RFID در یک کاربرد خاص می‌باشد. بدین منظور، کارشناسان و متخصصین RFID ، بررسی‌های نظام‌مند و دقیق و مبتنی بر دانش و تجربه قبلی انجام خواهند داد. اما در این میان ممکن است مشتری مایل باشد پیش از مراجعه به ایشان،‌ خود تا حد امکان و با جزییات فنی مکفی، کسب اطلاع نماید. این مستند به صورت مختصر و مفید، معیارها و نکات انتخاب برچسب RFID در کاربردها را بررسی و تشریح می‌نماید. با توجه به کاربردهای وسیع فرکانس UHF نسبت به سایر فرکانس‌ها،‌ فرکانس پیش‌فرض مورد نظر در این بحث، UHF خواهد بود.

بردخواندن

اولین نکته در انتخاب برچسب‌ برای کاربردهای RFID، برقراری توازن بین اندازه برچسب و فاصله خوانده شدن آن است. فاصله مناسب خوانده شدن، همان فاصله واقعی بین شی‌ء‌ای است که قرار است برچسب خورده و ردگرفته شود و برچسب‌خوان (Reader). برای مثال در کاربرد RFID برای فعالیت‌های بارگیری و حمل و نقل، لازم است هر کامیون به سهولت و در فاصله محدوده‌ی مشخص شده (که معمولا مسافت زیادی است)، قابل ردگیری باشد. در حالی که در یک فروشگاه و یا هرمکان دیگری که تعداد زیادی برچسب در فضای کمی در مجاورت هم قرار دارند، برد بلند برای برچسب‌خوان، سبب تداخل خواهد شد و لیست‌گیری کلی یا انتخاب یک نمونه‌ی خاص را دشوار خواهد کرد. لذا در زمانی که تجهیزات در فواصل نزدیک به هم قرار دارند،‌ محدوده‌ی خواندن کوتاه‌تر، بهتر پاسخ خواهد داد.

اندازه برچسب

یک قاعده سرانگشتی آن است که هر چه برچسب بزرگتر باشد (به تبع آن آنتن نیز بزرگتر خواهد بود)، برد خواندن نیز بیشتر است. در بسیاری از کاربردها، به دلیل وجود فضای زیاد برای الصاق برچسب بر شیء مورد ردگیری، اندازه‌ی برچسب، اهمیت زیادی ندارد. اما در اشیای گرانبهای کوچک مانند تجهیزات الکترونیکی، اندازه‌ی برچسب می‌تواند یکی از معیارهای حیاتی به شمار آید. در بسیاری از تجهیزات الکترونیکی، بیشترین استفاده از سطح و فضای خالی در جهت تعبیه رابط‌ها و سوراخ‌های تهویه صورت گرفته است. قراردادن برچسب بر سوراخ‌های تبادل حرارت دستگاه،‌ سبب افزایش حرارت و از کارافتادن احتمالی آن خواهد شد. در خلال سال‌های جاری،‌صنعت RFID، برچسب‌هایی با اندازه کوچک و کوچکتر، به بازار عرضه کرده‌اند

برد برچسب RFID
و برد خوانده شدن آن UFH برآورد تقریبی از نسبت اندازه برچسب

تداخل

پس از تعیین محدوده‌ی خوانده شدن برچسب و اندازه‌ی آن، مهم‌ترین نکته در طراحی راهکار، محیط الکترومغناطیسی‌ای است که سیستم RFID در آن نصب خواهد شد و فعالیت خواهد کرد. هر ماده‌ای دارای خواص الکترومغناطیسی خاص خود است که بر فرکانس عملکرد تأثیر خواهد گذاشت. یک برچسب دوقطبی (dipole) استاندارد که بر یک شیء چسبانده شده است، از خصوصیات رسانایی آن ماده تأثیر خواهد پذیرفت. به همین دلیل است که چنین برچسب‌هایی بر فلز یا مایعات کار نمی‌کنند. البته امروزه برچسب‌هایی تولید شده‌اند که چه برمواد فلزی و چه بر مواد غیرفلزی یا در مجاورت آن‌ها کارخواهند کرد. استفاده از برچسب‌هایی که بر تمام تجهیزات و اشیای مورد نظر شما برای ردگیری، به صورت کارآمد فعالیت کند، در طرح‌ریزی استفاده از RFID نقش بسزایی دارد.

آبان ۶, ۱۳۹۷

نظر بدهید