تهران- خ شهید بهشتی-چهار‌راه پاشا-شماره 185
021-22837988
021- 88502740

همه چیز درباره مدیریت اموال با RFID

در این مقاله خواهید خواند:

  • شیوه‌های مدیریت و کنترل اموال و مقایسه آن‌ها
  • تجهیز سامانه اموال بهRFID
  • روند ردگیری و مدیریت اموال با کمکRFID
  • روش‌های آنلاین و آفلاین در کنترل و مدیریت اموال مبتنی برRFID
  • اجزای سخت‌افزاری مدیریت اموال مبتنی برRFID
  • اجزای نرم‌افزاری مدیریت اموال مبتنی برRFID

دانلود راهنمای فنی مدیریت اموال با RFID مشتمل بر تصاویر نرم‌افزار و سخت‌افزار عملیاتی


مقدمه

مدیریت اموال، از دیرباز چالش نهادها، ادارات و شرکت‌های بزرگ بوده است. این موضوع که آخرین وضعیت یک مال چگونه است، در اختیار چه فردی و در چه مکانی است و اطلاع از آخرین جابجایی‌ها و آمار اموال سازمان، شرکت یا اداره، از مهمترین دغدغه‌های ایشان در رابطه با مدیریت اموال به شمار می‌رود. راهکارهای ارائه شده به وسیله RFID از آغاز تاکنون برای مدیریت اموال، به ترتیب زیر می‌باشند. در هر راهکار نسبت به راهکار قبلی، مزایای جدیدی بر حسب نیاز، اضافه شده است:

۱- مدیریت دستی اموال:

 ثبت اموال با نوشتن شماره بر آن‌ها و یادداشت‌برداری در دفتر اموال. ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین حالت بوده و حتی برای مکان‌های کوچک و شخصی نیز پس از مدتی با دشواری و مشکلات مواجه می‌شود.

۲- مدیریت مبتنی بر نرم‌افزار اموال:

 ثبت اموال و تحویل‌گیرنده و مکان‌ آن‌ها و جزییات مرتبط، توسط یک برنامه‌ی نرم‌افزاری میسر می‌شود. در این حالت نیز برای شناسایی اموال، نیاز است که یک برچسب کاغذی بر جایی از آن‌ها الصاق شود و در فرایند تحویل اموال یا اموال‌گردانی نیز همین برچسب، سبب شناسایی مال خواهد بود.

۳- مدیریت مبتنی بر بارکد اموال:

 در این حالت برای تسهیل شناسایی اموال، به جای برچسب حاوی شماره، بر آن‌ها بارکد چسبانده می‌شود. چنین امکانی به دلیل زمان‌بر بودن خواندن شماره‌ها و خطای عامل انسانی در رویت و ثبت آن‌ها، لحاظ شده است. در این حالت امین اموال یا مسئول مربوطه، با داشتن یک دستگاه بارکدخوان، در فواصل نزدیک و بدون نیاز به خواندن شماره، اقدام به صورتبرداری و یا ثبت اموال می‌نماید. این تسهیل به ویژه برای ادارات، شرکت‌ها و نهادهای دارای چندین هزار اموال، سبب صرفه‌جویی زمانی و افزایش دقت قابل توجه می‌شود. اما کماکان ایرادهای خاص خود را داراست. از آن جمله می‌توان نیاز به رویت و دید مستقیم و فاصله کم برای خواندن اموال را ذکر کرد. به عبارت دیگر، امین اموال حتما باید بارکدخوان را به صورت مستقیم و در فاصله نزدیک به بارکد الصاقی قرار دهد تا خواندن میسر گردد. یکی از ایده‌آل‌ترین خواسته‌های چنین افرادی، رهایی از مکث و تمرکز به ازای خواندن هر مال و جستجو برای یافتن بارکد آن جهت خواندن است.

۴- مدیریت مبتنی برRFID اموال:

در این حالت برای تسهیل و تسریع بیشتر در صورتبرداری و شناسایی اموال، از برچسب‌های هوشمند RFID با برد خواندن چند متری استفاده می‌شود و امین اموال در عملیاتی مانند اموال‌گردانی، به سادگی و سرعت، در بین اموال حرکت کرده و آن‌ها را ثبت می‌نماید و نیاز به دید مستقیم و فاصله نزدیک نمی‌باشد. همچنین یک مزیت قابل توجه دیگر، امکان ردگیری و شناسایی خودکار و سریع اموال در انتقال بین مکان‌های مشخص مانند ورود/خروج به داخل/خارج سازمان یا شرکت، می‌باشد. با تعبیه تجهیزات مناسب در مبادی یا مکان‌های مورد نظر، امکان ثبت هر تعداد اموال در حین جابجایی میسر می‌گردد.

امروزه با توجه به ارزان‌تر شدن فناوری RFID و اجرای متعدد آن برای شرکت‌ها و نهادهای متعدد در رابطه مدیریت اموال، کنترل و مدیریت اموال هوشمند مبتنی بر RFID، به یکی از رایج‌ترین درخواست‌های شرکت‌های مختلف بدل شده است. در این مستند به دو شیوه رایج مدیریت هوشمند اموال مبتنی بر RFID اشاره خواهد شد و تلاش خواهد شد تا با تشریح دقیق‌تر هر کدام، به انتخاب دقیق‌تر مشتری در بین این دو گزینه کمک بشود.

اجزای سامانه مدیریت و کنترل اموال مبتنی بر RFID

پیش از درک و مقایسه دو شیوه مدیریت اموال در راهکار مبتنی بر RFID، لازم است ابتدا مقدمه‌ای بر اجزای سامانه هوشمند اموال با RFID، عرضه شود. در یک سیستم اموال بر پایه RFID، اجزای سخت‌افزاری جدیدی نقش بازی می‌کنند که عبارتند از:

  1. تگ یا برچسب هوشمندRFID(برای شناسایی اموال یا مکان) که دستکم بر دو نوع می‌باشند
  2. تگ‌های قابل انتساب به اموال دارای بخش غیر فلزی (معمولا کاغذی و شبیه به برچسب‌های معمول هستند)
  3. تگ‌های قابل انتساب به اموال با بدنه فلزی یا دارای شکل هندسی نامنظم (معمولا با جنس سخت و قابلیت پیچ یا بستن یا آویزان شدن هستند)
  4. ریدر یا برچسب‌خوان RFID
  5. ریدر ثابت میزی (Desktop) برای ثبت اموال و انتساب تگ
  6. ریدر دستی (Handheld) برای شناسایی اموال، صورتبرداری و اموال‌گردانی
  7. ریدر ثابت (Fixed Reader) برای شناسایی اموال به هر تعداد در زمان تردد در بین نواحی مختلف در شرکت یا سازمان یا انتقال اموال به خارج از مکان مشخص

همچنین اجزای نرم‌افزاری جدید در سیستم هوشمند اموال بر پایه RFID عبارتند از:

نرم‌افزار پایه مدیریت اموال:

 نصب شده بر یک سرور مرکزی در شرکت یا اداره برای ثبت اموال و ارتباط با تجهیزات سخت‌افزاری RFID اعم از برچسب‌خوان میزی و ثابت و تخلیه دیتای ریدر دستی یا انتقال لیست اموال به آن.

نرم‌افزار قابل حمل مدیریت اموال:

 نصب و تنظیم شده بر ریدر دستی RFID برای عملیات شناسایی اموال و اموال‌گردانی و صورتبرداری.

 

مدیریت اموال هوشمند با RFID

فرایند مدیریت اموال در سامانه هوشمند مبتنی بر RFID

۱- شناسایی:

در‌ این‌ مرحله به‌ اموال‌ و‌ محل‌های‌ استقرار‌، یک‌ کد‌ شناسایی‌ تخصیص داده می شود. می‌توان شماره یکتای اموال را نیز بر برچسب هوشمند مربوطه چاپ نمود تا به صورت چشمی نیز، برای کاربر قابل رویت باشد.

۲- صورتبرداری:

صورتبرداری‌ اموال‌ با‌ استفاده‌ از‌ یک‌ دستگاه‌ Handheld Reader بصورت Offline یا‌ Online انجام‌ می‌شود.

فرایند مبتنی بر RFID برای مدیریت و ردگیری اموال به صورت آنلاین

منظور از آنلاین بودن سیستم اموال، آن است که داده‌های مربوطه در یک پایگاه داده مرکزی نگهداری شوند و هر تغییر در اموال اعم از تغییر مکانی، تعداد، تحویل‌گیرنده و … بلافاصله در پایگاه داده مرکزی ثبت شود و هرگونه فراخوانی و کسب اطلاع نیز بلافاصله از پایگاه داده مرکزی کسب شود. اولین پیش‌نیاز چنین گزینه‌ای، اتصال به شبکه برای تمام تجهیزات می‌باشد. به عبارت دیگر، مثلا زمانی که توسط برچسب‌خوان دستی به خواندن برچسب‌ها و اموال‌گردانی اقدام می‌کنیم، بایستی با شناسایی هر شناسه‌ی یکتای تگ، با مراجعه به پایگاه داده اصلی، رویت آن ثبت گردد. همچنین در زمان تردد اموال به خارج از مکان مقرر، ID تگ مربوطه توسط ریدرهای تعبیه شده در درب خروج، کسب شده و بر اساس اطلاعات بازیافت شده از پایگاه داده، مجاز یا عدم مجاز بودن خروج، گزارش یا ثبت می‌گردد.

چنین فرایندی مطلوب و خوش‌آیند مشتری است اما همیشه میسر نیست. به عنوان مثال در صورتی که بخواهیم برای یک سایت عمرانی که کیلومترها از دفتر مرکزی شرکت فاصله دارد، لیست اموال را صورتبرداری کنیم و مغایرت اموال را گزارش دهیم، ممکن است امکان ارتباط شبکه بین این دو نقطه برقرار نباشد و نتوان این کار را به صورت آنلاین انجام داد.

فرایند مبتنی بر RFID برای مدیریت و ردگیری اموال به صورت آفلاین

با توجه به محدودیت ذکر شده در بخش قبل، می‌توان عملیات مدیریت و کنترل اموال را بدون نیاز مستقیم به شبکه به انجام رساند. یعنی شماره اموال و محل استقرار آن‌ها را نیز در حافظه برچسب ذخیره نمود. همچنین برای برچسب‌های محل استقرار نیز می‌توان لیست اموال مرتبط تعریف و در حافظه آن‌ها تعبیه کرد. در چنین حالتی در زمان نیاز به صورتبرداری، لیست اموال به حافظه دستگاه هندهلد منتقل می‌شود و دستگاه هندهلد، ابتدا به خواندن تگ مکان اقدام خواهد کرد و سپس بر اساس شناسه‌های مورد انتظار، لیست مغایرت اموال موجود در آن مکان را ثبت خواهد نمود و در نهایت در زمان تخلیه داده به سامانه مرکزی، مغایرت‌ها اعلام می‌شود.

نتیجه‌گیری

انتخاب بین آنلاین بودن یا آفلاین بودن یک سامانه اموال بیشتر از آنچه که به سلیقه مشتری برگردد، به محدودیت و شرایط فیزیکی محیط ایشان برمی‌گردد. پر واضح است که سامانه آفلاین مدیریت هوشمند اموال با کمک رادیوشناسه، ساده‌تر وکم دردسرتر است و البته شرکت‌های زیادی هستند که چنین سیستمی برای آن‌ها پاسخگوست. در صورت نیاز به اطلاعات دقیق‌تر بر پیوندی که در ادامه می‌آید کلیک کنید تا تصاویرنرم‌افزار و سخت‌افزار را رویت فرمایید و آگاهی دقیق‌تر از جزییات فنی سیستم مدیریت اموال مبتنی بر RFID کسب کنید.

Related Posts

نظر بدهید