تهران- خ شهید بهشتی-چهار‌راه پاشا-شماره 185
021-22837988
021- 88502740

جایگزینی ریموت درب‌های اتوماتیک با RFID

مقدمه

امروزه اغلب ساختمان‌های مسکونی و اداری کوچک، به درب‌های اتوماتیک تردد خودرو مجهز هستند و هر راننده با داشتن یک ریموت ، امکان تردد ساده به داخل یا خارج از پارکینگ ساختمان را دارد. با افزایش تعداد استفاده کنندگان از چنین پارکینگ‌هایی، دغدغه‌ها و مشکلات جدیدی بروز می‌کنند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کپی کردن ریموت و استفاده‌ برای خودروهای غیرمجاز
  • عدم اطلاع از افراد استفاده کننده و نظارت بر تردد آن‌ها
  • داشتن چند خودرو به ازای یک نفر و عدم کنترل بر تعداد خودروها
  • خطر سرقت ریموت و سوء استفاده افراد ناشناس

در این میان، RFID به عنوان یکی از رایج‌ترین راهکارهای کنترل تردد خودرو، مطرح می‌شود و مخاطبین زیادی، مایل به اطلاع دقیق‌تر از این دور راهکار کنترل تردد خودرو (کنترل تردد خودرو مبتنی بر ریموت و کنترل تردد خودرو مبتنی بر RFID) هستند. در ادامه سعی خواهد شد که این دو راهکار مدیریت هوشمند پارکینگ‌های خصوصی ( راهنمای جامع سیستم پارکینگ و کنترل تردد خودرو مبتنی بر RFID ) ، از جهات مختلف با یکدیگر مقایسه شود:

ریموت درب‌های اتوماتیک

قیمت

تقریبا همیشه اولین سوالی که به ذهن خطور می‌کند، مقایسه‌ی هزینه‌های این دو راهکار است. قیمت یک ست کامل مدیریت کنترل تردد خودرو توسط RFID به داخل ساختمان، به صورت خودکار و بدون دخالت عامل انسانی، با تجهیزات غیرچینی، در شرکت آسانرم‌افزار، کمتر از ۴ میلیون تومان است (مشخصات سیستم پارکینگ هوشمند فوق‌العاده را با کلیک بر این پیوند مشاهده فرمایید). این در حالی است که قیمت تجهیزات مشابه مبتنی بر ریموت، تقریبا نصف این مبلغ است. اما این تمام ماجرا نیست. به ازای هر ریموت مبلغی بیش از ۱۵ هزار تومان برای تردد هر نفر هزینه می‌شود در حالی که در راهکار مبتنی بر RFIDبرای هر ماشین، قیمتی بسیار کمتر (بیش از ده برابر ارزانتر) لازم است که هزینه شود. به عبارت دیگر اگر در یک مجتمع، به طور متوسط ۴۰ خودرو در حال تردد به پارکینگ باشند، دستکم ۶۰۰ هزار تومان هزینه‌ی ریموت‌های آن‌ها خواهد شد در حالی که با RFID حداکثر ۶۰ هزار تومان هزینه در پی خواهد داشت.

لازم به ذکر است که این قیمت‌ها بر اساس محصولات شرکت آسانرم‌افزار و محصولات رایج مرتبط با ریموت و درب‌های خودکار در بازار، در تاریخ تالیف این مقاله می‌باشد و طیف قیمت‌ها به ویژه در زمینه‌ی ریموت و درب‌های خودکار، می‌تواند بیشتر و گران‌تر نیز باشد.

امنیت

امنیت را از چند منظر می‌توان تصور نمود. نگاه اول، توجه به عبور و مرورهای خودروها در ساختمان است. به عبارت دیگر اگر مایل باشیم بدانیم که در یک بازه‌ی زمانی خاص، مثلا در طی ماه گذشته، چه تعداد تردد، توسط چه کسانی، در چه زمان‌هایی صورت گرفته است، تنها از طریق راهکار کنترل پارکینگ RFID می‌توان به این مهم دست یافت و آمارها را به صورت تمام و کمال دریافت نمود. این در حالی است که در استفاده از ریموت، نه از شخص استفاده کننده خبر داریم، نه از تعداد استفاده و نه از زمان استفاده. درواقع در ریموت، امکان ثبت استفاده کننده وجود ندارد زیرا یک مکانیزم الکترونیکی دستور از راه دور غیریکتاست.

نگاه دوم مربوط به جعل و کپی از مکانیزم کسب اجازه‌ی تردد (به ویژه ورود) به پارکینگ است. ریموت را می‌توان به هر تعداد کپی نمود و مورد استفاده‌ی افراد مختلف قرار داد. در حالی که راهکار کنترل هوشمند پارکینگ ساختمان، برچسب الصاقی به پشت شیشه‌ی جلوی خودرو، تنها یکبار قابل استفاده است و در صورت کنده شدن خراب می‌شود و قابل کپی و جعل نیز نیست. لذا با اطمینان می‌توان از آن برای تردد به ساختمان و جلوگیری از ورود غیر مجاز، استفاده نمود. در این حالت به هر خودرو یک شناسه‌ی یکتا منتصب شده است و امکان تشخیص و تمایز آن وجود دارد.

کارایی

در صورتی که قرار باشد بر ترددهای خودرو به ساختمان، منطقی لحاظ شود، فقط RFID است که می‌تواند چنین کارایی از خود نشان دهد. به عنوان مثال اگر بخواهیم از استفاده‌کنندگان از پارکینگ شارژ بگیریم یا هر استفاده کننده فقط مجاز به استفاده از تعداد مشخصی فضا (مثلا یک جای پارک) باشد، برچسب‌های هوشمند RFID این امکان را می‌دهند که خودرو (و به تبع آن، مالک خودرو) به درستی شناسایی شود و با کمک نرم‌افزار (که می‌تواند تحت شبکه و در نقطه‌ی دیگری از ساختمان، بر یک رایانه در حال اجرا باشد)، یک سیاست خاص درباره آن به اجرا درآید. مثلا در صورت غیر مجاز بودن بر اساس عدم پرداخت شارژ، درب باز نشود یا به ازای هر بار تردد، مبلغ از اعتبار ایشان کسر شود. حتی کنترل افراد مهمان نیز با صدور کارت یا برچسب مهمان، به صورت دقیق، نظارت و رسیدگی می‌شود.

نگهداری ریموت‌ها نیز خود چالشی دیگر است. استفاده‌ی مکرر از ریموت سبب مستهلک شدن آن در طی زمان می‌شود و باتری آن را بایستی هر چند ماه یکبار عوض نمود. این در حالی است که برچسب‌های RFID به دلیل عدم درگیری فیزیکی در زمان استفاده و عدم وجود قطعات متحرک در داخل ریزتراشه‌ی خود، تا ده‌ها هزار بار قابل استفاده هستند. عوض کردن یک ریموت بر اثر آسیب فیزیکی ناشی از افتادن از دست یا گم شدن، هزینه بر است، اما تگ RFID اصلا گم نمی‌شود یا خراب نمی‌شود که هزینه‌ای داشته باشد.

 

ریموت درب‌های اتوماتیک RFID

نتیجه‌گیری

راهکار ریموت برای کنترل تردد پارکینگ، یک راهکار قدیمی است که ممکن است برای تعداد کم خودرو و پارکینگ‌های کوچک، به صرفه و مناسب باشد. اما برای پارکینگ‌های با تعداد خودرو زیاد، چه از نظر هزینه‌ای و چه از نظر نظارتی و کنترلی، بهتر و به‌صرفه‌تر آن است که از RFID برای مدیریت هوشمند پارکینگ استفاده شود.

آبان ۲۰, ۱۳۹۷

نظر بدهید