تهران- خ شهید بهشتی-چهار‌راه پاشا-شماره 185
021-22837988
021- 88502740

ظهور ربات‌های قفسه‌خوان در حیطه RfID

 

به تازگی رقابت بر سر کسب سهم بیشتر در بازار ایجاد و استفاده ربات‌های قفسه‌خوان، بالا گرفته است. پردازش قفسه‌ها، یکی از مهم‌ترین فرایندها در انواع فروشگاه، کتابخانه و انبارهاست. این فرایند در حالت دستی توسط عامل انسانی، علاوه بر زمان‌بر بودن، با خطای فراوان همراه است. حتی زمانی که کالاها و قفسه‌ها نیز به RFID مجهز هستند، احتمال اشتباه و از قلم افتادن توسط عامل انسانی وجود دارد، گرچه نرم‌افزار همراه سامانه، کاستی‌ها و مغایرت‌ها را اعلام خواهد کرد، اما کماکان، یافتن موارد تکی از قلم افتاده معمولا ساده نیست.

یکی از راهکارهای دقیق و سریع برای قفسه‌خوانی، هوشمندسازی آن بدین صورت است که به ازای هر قفسه یک آنتن لحاظ شود. چنین راهکاری به دلیل هزینه‌بر بودن فراوان، جز در شرایط خاص و محدود مانند جواهرات، کاربرد ندارد. کاربردهای شلف خوانی یا فقسه‌خوانی فقط منحصر با انبار و اموال‌گردانی نیست. گاه استقرار کالا در مکان اشتباه، مثلا قرار گرفتن کتاب در قفسه اشتباه، دردسرهای زیادی برای یافتن آن به وجود خواهد آورد و گاه عدم اطلاع از موجودی به روز در قفسه، سبب پیش فروش غیرعمدی و دردسرساز خواهد شد.

شرکت آمریکایی فروشگاه‌های زنجیره‌ای وال‌ مارت، کتابخانه ملی سنگاپور و فروشگاه‌های پوشاک عمده در سراسر دنیا، اکنون از پیشگامان استفاده از قفسه‌خوانی هوشمند مبتنی بر RFID برای نیازهای خود هستند. بدین ترتیب علاوه بر کاهش تعداد نیروی کار، افزایش دقت و کارایی، بازگشت سریع سرمایه اختصاص یافته در کمتر از یکسال میسر می‌شود.

فن‌آوری رادیوشناسه در این زمینه همانند بسیاری از کاربردهای نوین آن، هنوز جوان است و مدام در حال بلوغ و تکمیل است. ترکیب بینایی ماشین با RFID برای افزایش بیشتر کارایی و تشخیص فضاهای خالی یا کالاهای بدون برچسب هوشمند RFID، از ابتکارات جدیدی است که شرکت‌های مربوطه اخیرا به آن پرداخته‌اند.

© بازنشر خبر با ذکر منبع بلامانع است ©

آذر ۲۲, ۱۳۹۷

نظر بدهید