تهران- خ شهید بهشتی-چهار‌راه پاشا-شماره 185
021-22837988
021- 88502740

پژوهش‌های RFID در ایران

رادیوشناسه یا RFID به عنوان یک زمینه علمی، با شاخه‌های متعددی از علم در ارتباط است و پژوهش‌های متنوعی در این باره انجام شده و می‌توان تعریف کرد. از آن جمله می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • طراحی مدارات و آنتن: مرتبط با رشته‌های الکترونیک، سخت‌افزار و مخابرات
  • بهبود فرایندها و ساماندهی زنجیره تامین: رشته صنایع و مدیریت
  • امنیت، مدیریت داده، پرداخت ریز،پروتکل‌های ارتباطی تگ و ریدر و …– رشته مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات
  • کاربردها و ارتباطات میان‌رشته‌ای و مرتبط با فناوری‌های جدید مانند اینترنت اشیاء که تقریبا در همه‌ی رشته‌ها اعم از کشاورزی، پزشکی، کتابداری، مدیریت و … مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

فعالیت‌های علمی مرتبط با RFID در ایران

پایان‌نامه‌های زیادی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌های کشور در این‌باره انجام شده و در حال انجام است و اساتید زیادی نیز هم‌اکنون یکی از تخصص‌ها و علایق علمی خود را، RFID تعریف کرده‌اند.

رویدادهای علمی مستقل مرتبط با RFID البته در کشور کم هستند و در سال ۱۳۸۶، کنفرانسی بین‌المللی در این زمینه با همکاری دانشگاه تربیت مدرس و یکی از شرکت‌های برگزاری کنفرانس، در کشور برگزار شد و بعد از آن هرچه برگزار شده بیشتر استفاده تجاری و درآمدزایی برای شرکت برگزار کننده کنفرانس بوده است و هدف ارتقای دانش نبوده و این را می‌توان از کیفیت مقالات ارائه و منتشر شده فهمید. اخیرا سندیکای شرکت‌های شناسایی و مکان‌یابی رادیویی نیز تصمیم به برگزاری همایشی در زمینه RFID دارد که اطلاعات آن هنوز منتشر نشده و میزان علمی یا تجاری بودن آن مشخص نیست.

در رابطه با کتب ترجمه شده‌ی مرتبط با RFID نیز به دلیل بین رشته‌ای بودن این حیطه، برخی اقدام به ترجمه کتبی کرده‌اند که عمومی‌تر باشد و فروش بیشتری داشته باشد، مانند RFID+ و در این زمینه چند ترجمه به چشم می‌خورد. برخی به صورت خیلی سطحی و در حد آشنایی به RFID پرداخته و کتابی ترجمه کرده‌اند و معدود کتبی هم هستند که حرفه‌ای و در رابطه با مخابرات RFID هستند که ترجمه شده و فقط به کار رشته مخابرات در دانشگاه می‌آیند.

برآیند کلی آن است که RFID هنوز در کشور جای کار دارد و علاوه بر زمینه‌های تجاری و فنی، محققین زیادی را نیز به سوی خود جذب کرده است اما فعلا کانون یا مرکزی در این‌باره به چشم نمی‌خورد. شرکت آسانرم‌افزار به عنوان یکی از شناخته شده‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه‌ی RFID در ایران با بیش از دوازده سال سابقه فعالیت حرفه‌ای، صرفا به دنبال مسایل اقتصادی و مادی نبوده است و علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزشی در این زمینه، از چندسال قبل، اقدام به ایجاد کانال اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشی به نام انجمن RFID ایران با آدرس @RFIDSociety نموده است. امید آنکه با پیوستن و همکاری شما به کانال تخصصی انجمن RFID ایران، تعداد به حدی برسد که زمانی بتوان فراخوان ایجاد رسمی “انجمن RFID ایران” را از طریق همین کانال اعلام نمود.

پایگاه دانش مقالات RFID شرکت آسانرم‌افزار با انبوهی از اطلاعات علمی و فنی مفید، قابل دسترسی و استفاده است. همچنین برای دسترسی مستقیم به برخی مستندات فنی مرتبط با پیاده‌سازی سامانه‌های RFID می‌توانید بر مرکز دانلود مستندات RFID کلیک کنید.

Related Posts

نظر بدهید